Jak unikać zagrożeń - porady policjantów

Nie daj się oszukać na BLIK-a. Upewnij się komu podajesz swój kod

Popularność social mediów w ostatnim czasie coraz częściej wykorzystują cyberoszuści, a Policja odnotowuje więcej przestępstw związanych z włamaniami na konta portali społecznościowych, ich przejmowaniem, a tym samym dysponowaniem zawartymi tam danymi. Cyberoszuści po włamaniu się do takiego konta podszywają się pod ich właścicieli rozsyłając osobom z listy znajomych wiadomości z prośbą o wygenerowanie kodów BLIK i opłacenie transakcji. W ten sposób oszuści wyłudzają od kilkuset do kilku tysięcy złotych.

Ta metoda polega na włamaniu się i przejęciu konta na portalu społecznościom oraz proszeniu za pomocą komunikatora znajomych właściciela konta o udostępnienie kodu BLIK. Zazwyczaj chodzi o kwoty rzędu kilkuset złotych, a przestępcy podszywający się pod właściciela konta tłumaczą się np. tym, że właśnie robią zakupy i zapomnieli portfela. Oszuści dysponując kodem BLIK mogą bez problemu wypłacić gotówkę z bankomatu albo zapłacić za zakupy przez Internet. Co prawda, właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.

Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:

  • stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia smsem)
  • potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu - a nie oszustowi - przekazujemy pieniądze.
  • sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
  • chronić swój telefon a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
Powrót na górę strony