Piątkowy przepis drogowy. Odc. 53 – „Kontrole drogowe – część 2”
W ramach kolejnego odcinka piątkowego przepisu, policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Krakowie na podstawie Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie kontroli ruchu drogowego, opracowali krótkie przypomnienie przepisów na temat dozwolonych sposobów zatrzymywania pojazdów do kontroli drogowej.
[W lewym górnym rogu strony: policyjne logo z widocznymi napisami: KRAKÓW, Wydział Ruchu Drogowego KWP]
Piątkowy przepis drogowy
Odc. 53 – „Kontrole drogowe – część 2”
W ramach kolejnego odcinka piątkowego przepisu, policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Krakowie na podstawie Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
w sprawie kontroli ruchu drogowego, opracowali krótkie przypomnienie przepisów na temat dozwolonych sposobów zatrzymywania pojazdów do kontroli drogowej.
[na środku strony, na całej szerokości umieszczone dwie fotografie przechodzące płynnie jedna w drugą. Na fotografii po lewej widoczny jest policjant ruchu drogowego (kamizelka odblaskowa, biała czapka) z profilu, dający znak do zatrzymania za pomocą tarczy do zatrzymywania pojazdów. Policjant ma na twarzy maseczkę. Na przylegającym zdjęciu po prawej stronie widoczny jest fragment radiowozu nieoznakowanego marki BMW koloru szarego (widok z tyłu pojazdu). Pojazd ma umieszczoną za tylną szybą tablicę do wyświetlania komunikatów i widać wyświetlony komunikat „POLICJA”]
[Poniżej zdjęć znajduje się tabela przedstawiająca w jaki sposób Policja może zatrzymywać pojazdy do kontroli]:
W obszarze zabudowanym, funkcjonariusz umundurowany, poruszając się pieszo, w warunkach dostatecznej widoczności zatrzymuje pojazdy tarczą do zatrzymywania pojazdów lub przez wyraźny sygnał ręką. W warunkach niedostatecznej widoczności zatrzymuje on pojazdy tarczą ze światłem odblaskowym, tarczą ze światłem czerwonym lub latarką ze światłem czerwonym.
W obszarze zabudowanym, funkcjonariusz nieumundurowany, poruszając się pieszo w warunkach dostatecznej widoczności zatrzymuje pojazdy tarczą do zatrzymywania pojazdów. W warunkach niedostatecznej widoczności zatrzymuje on pojazdy tarczą ze światłem odblaskowym, tarczą ze światłem czerwonym lub latarką ze światłem czerwonym.
Poza obszarem zabudowanym zatrzymywać pojazdy do kontroli może tylko funkcjonariusz umundurowany. W warunkach niedostatecznej widoczności zatrzymuje on pojazdy tarczą ze światłem odblaskowym, tarczą ze światłem czerwonym lub latarką ze światłem czerwonym.
Policja ma prawo zatrzymywać pojazdy z radiowozu oznakowanego lub nieoznakowanego bez względu na stan widoczności (jednak poza obszarem zabudowanym policjanci muszą być w mundurach). Zatrzymywanie odbywa się przy użyciu narzędzi opisanych przy zatrzymywaniu pieszo lub za pomocą sygnałów świetlnych, dźwiękowych i nagłaśniających, zamontowanych w radiowozie.
[na stronie nr 2 znajduje się tabela przedstawiająca sposoby zatrzymywania pojazdów do kontroli jakich mogą używać inne służby uprawnione do kontroli pojazdów]:
Wszystkie opisane niżej przypadki dotyczą funkcjonariuszy wyłącznie umundurowanych zatrzymujących pojazdy zarówno w obszarze zabudowanym jak i poza nim.
Inspekcja transportu Drogowego
Poruszając się pieszo, w warunkach dostatecznej widoczności, funkcjonariusz zatrzymuje pojazdy tarczą do zatrzymywania pojazdów lub przez wyraźny sygnał ręką. W warunkach niedostatecznej widoczności zatrzymuje on pojazdy tarczą ze światłem odblaskowym, tarczą ze światłem czerwonym lub latarką ze światłem czerwonym. Zatrzymanie z pojazdu może odbywać się przy użyciu powyższych narzędzi lub za pomocą sygnałów świetlnych, dźwiękowych i nagłaśniających, zamontowanych w radiowozie oznakowanym lub nieoznakowanym.
Straż Graniczna
Poruszając się pieszo, w warunkach dostatecznej widoczności, funkcjonariusz zatrzymuje pojazdy tarczą do zatrzymywania pojazdów lub przez wyraźny sygnał ręką. W warunkach niedostatecznej widoczności zatrzymuje on pojazdy tarczą ze światłem odblaskowym, tarczą ze światłem czerwonym lub latarką ze światłem czerwonym. Zatrzymanie z pojazdu może odbywać się przy użyciu powyższych narzędzi lub za pomocą sygnałów świetlnych, dźwiękowych i nagłaśniających, zamontowanych w radiowozie oznakowanym lub nieoznakowanym.
Służba Celno-Skarbowa
Poruszając się pieszo, w warunkach dostatecznej widoczności, funkcjonariusz zatrzymuje pojazdy tarczą do zatrzymywania pojazdów lub przez wyraźny sygnał ręką. W warunkach niedostatecznej widoczności zatrzymuje on pojazdy tarczą ze światłem odblaskowym, tarczą ze światłem czerwonym lub latarką ze światłem czerwonym. Zatrzymanie z pojazdu może odbywać się przy użyciu powyższych narzędzi lub za pomocą sygnałów świetlnych, dźwiękowych i nagłaśniających, zamontowanych w radiowozie oznakowanym lub nieoznakowanym.
Inspekcja Ochrony Środowiska
Inspektor Ochrony Środowiska może zatrzymywać pojazdy poruszając się wyłącznie pieszo. W warunkach dostatecznej widoczności, funkcjonariusz zatrzymuje pojazdy tarczą do zatrzymywania pojazdów lub przez wyraźny sygnał ręką. W warunkach niedostatecznej widoczności zatrzymuje on pojazdy tarczą ze światłem odblaskowym, tarczą ze światłem czerwonym lub latarką ze światłem czerwonym. Inspektor Ochrony Środowiska ma obowiązek mieć na sobie ubiór zapewniający mu łatwą rozpoznawalność.
Straż Gminna lub Straż Miejska
Poruszając się pieszo, w warunkach dostatecznej widoczności, funkcjonariusz zatrzymuje pojazdy tarczą do zatrzymywania pojazdów lub przez wyraźny sygnał ręką. W warunkach niedostatecznej widoczności zatrzymuje on pojazdy tarczą ze światłem odblaskowym, tarczą ze światłem czerwonym lub latarką ze światłem czerwonym. Strażnik może zatrzymywać pojazdy z radiowozu oznakowanego przy użyciu powyższych narzędzi.
Straż Leśna
Funkcjonariusz tej służby może zatrzymywać pojazdy poruszając się wyłącznie pieszo. W warunkach dostatecznej widoczności, funkcjonariusz zatrzymuje pojazdy tarczą do zatrzymywania pojazdów lub przez wyraźny sygnał ręką. W warunkach niedostatecznej widoczności zatrzymuje on pojazdy tarczą ze światłem odblaskowym, tarczą ze światłem czerwonym lub latarką ze światłem czerwonym.
Straż Parku
Funkcjonariusz tej służby może zatrzymywać pojazdy poruszając się wyłącznie pieszo. W warunkach dostatecznej widoczności, funkcjonariusz zatrzymuje pojazdy tarczą do zatrzymywania pojazdów lub przez wyraźny sygnał ręką. W warunkach niedostatecznej widoczności zatrzymuje on pojazdy tarczą ze światłem odblaskowym, tarczą ze światłem czerwonym lub latarką ze światłem czerwonym.
Osoba działająca w imieniu zarządcy drogi
Osoba działająca w imieniu zarządcy drogi może zatrzymywać pojazdy poruszając się wyłącznie pieszo. W warunkach dostatecznej widoczności, osoba ta zatrzymuje pojazdy tarczą do zatrzymywania pojazdów lub przez wyraźny sygnał ręką. W warunkach niedostatecznej widoczności zatrzymuje ona pojazdy tarczą ze światłem odblaskowym, tarczą ze światłem czerwonym lub latarką ze światłem czerwonym. Osoba działająca w imieniu zarządcy drogi ma obowiązek mieć na sobie ubiór zapewniający jej łatwą rozpoznawalność.