Ruszył sezon wyprzedaży i przedświątecznych zakupów – by wziąć w nich udział nie musisz nawet wychodzić z domu. Przestępcy również…
Jesienne wyprzedaże to czas, kiedy wyjątkowo chętnie robimy zakupy licząc na spore rabaty. W tym roku pandemia koronawirusa pokrzyżowała plany kupującym w sklepach stacjonarnych, za to handel w sieci cieszy się teraz jeszcze większą popularnością. Niestety mimo szeregu zalet zakupów przez Internet musimy zachować szczególną ostrożność i stosować podstawowe zasady bezpieczeństwa, ponieważ cyberprzestępcy nie próżnują i wymyślają nowe metody, by nas oszukać.
W ostatnim czasie ofiarą cyberoszustów padło kilkoro mieszkańców Sądecczyzny, którzy robili zakupy przez Internet na popularnym serwisie ogłoszeniowym. Tam zamówili nowoczesne telefony komórkowe i mimo wpłaty na konta osób wystawiających towar, nie otrzymali zamówionego sprzętu ani zwrotu pieniędzy. W ten sposób dwójka sądeczan straciła 1500 i 2800 złotych, a kolejna osoba ponad 8 tys. złotych. Młody mężczyzna, który przelał na wskazany rachunek bankowy blisko 4200 złotych, od osoby sprzedającej telefon otrzymał informację, że transakcja została odrzucona i że musi ponownie zrobić przelew. Wtedy drugi raz przelał pieniądze. Niestety do dziś ani nie otrzymał smartfona nowej generacji, ani zwrotu ponad 8 tys. złotych.
Jak się okazuje na baczności muszą mieć się nie tylko kupujący, ale i sprzedający przez Internet
Kilka dni temu do sądeckiej Policji zgłosił się mężczyzna, który został oszukany przez kupującego. Sam wystawił bluzę na serwisie ogłoszeniowym, po czym otrzymał wiadomość od osoby zainteresowanej ofertą z prośbą o skorzystanie z nowej opcji serwisu – sprzedaży z dostawą. Mieszkaniec Sądecczyzny jeszcze z niej nie korzystał, ale oferent szybko zaproponował pomoc i przekazał instrukcję, jak to zrobić. Przekonywał, że wystarczy tylko wejść na wskazaną stronę, w formularzu wpisać swoje dane, w tym numer karty płatniczej, na którą mają być przelane środki, a kod weryfikacyjny zostanie wysłany smsem na telefon. Wpisując go sprzedający miał otrzymać pieniądze za towar. Mężczyzna postępował zgodnie z poleceniami, wpisał kod, który otrzymał, ale nic się nie stało. Po chwili ponownie wpisał w formularzu swoje dane i otrzymał nowy kod, ale w dalszym ciągu nie otrzymał pieniędzy. Fałszywy kupujący zerwał kontakt i nie odpowiedział już na wiadomości sprzedającego. Kiedy mężczyzna następnego dnia poszedł do banku, potwierdziły się jego przypuszczenia o oszustwie. W placówce usłyszał, że z jego rachunku wykonano dwa przelewy na łączną kwotę 1500 złotych. W ten sposób zamiast zysku ze sprzedaży, stracił swoje pieniądze.
Policjanci radzą
- Robiąc zakupy przez Internet musimy kierować się rozsądkiem i zachować ostrożność. Aby nie stać się łatwym celem dla cyberprzestępców:
- Unikajmy robienia zakupów w miejscach publicznych korzystając z tabletu lub smartfona czy też z otwartej sieci internetowej. W ten sposób zmniejszymy ryzyko dostania się naszych danych w niepowołane ręce.
- Często zmieniajmy hasła, które wprowadzamy logując się do serwisów internetowych, by zminimalizować ryzyko włamania się na konto i długotrwałego wykorzystania hasła przez osobę, która się pod nas podszywa.
- Nie reagujmy na tzw. super okazje i nie poddajmy się presji czasu.
- Uważajmy na fałszywe sklepy internetowe. Zamawiając wybrany przedmiot zwróćmy uwagę na sprzedającego (jak długo widnieje w serwisie, ilu użytkowników korzystało z jego usług, czy ma pozytywne opinie itp.) oraz czytajmy dokładnie opis aukcji i regulamin sklepu, z usług którego zamierzamy skorzystać.
- Zanim wpłacimy pieniądze na wskazane konto, rozważmy bezpieczniejszą opcję płatności przy odbiorze.
- Po otrzymaniu przesyłki koniecznie sprawdźmy czy towar jest zgodny z zamówieniem. Jeśli nie, należy skontaktować się ze sprzedającym, by wykluczyć ewentualną pomyłkę. Gdy mimo prób nie udaje się to lub pomimo, że odesłaliśmy zakupiony towar, nie otrzymaliśmy zwrotu pieniędzy, poinformujmy o tym fakcie Policję.
- W przypadku, gdy sprzedajemy towar nie należy klikać w żadne zewnętrzne linki umożliwiające płatność, które otrzymujemy w wiadomościach od osób zainteresowanych kupnem. Towar najlepiej wysłać, gdy pieniądze wpłyną już na nasze konto. Nie należy sugerować się przesłanym przez kupującego dowodem zapłaty (w tym również potwierdzeniem przelewu bankowego), ponieważ może on być sfałszowany.