Projekt „Podniesienia standardów obsługi zdarzeń mogących powodować zagrożenie dla życia lub zdrowia małoletnich” wypracowany przez Komendę Główną Policji rusza pilotażowo w Małopolsce i Opolskiem
Celem projektu jest udoskonalenie obsługi zdarzeń, w których zagrożone jest życie lub zdrowie dzieci i młodzieży. Stawiamy na szybkość, skuteczność i przejrzystość naszych działań.
Jednym z głównych zadań Policji jest ochrona życia i zdrowia szczególnie małoletnich. Aby zapobiegać przestępstwom skierowanym wobec dzieci i młodzieży, jak również w celu zwiększenia świadomości społecznej o konieczności informowania organów ścigania o takich zdarzeniach, a także dla szybkości i efektywności obiegu tego typu informacji Komendant Główny Policji powołał zespół do opracowania koncepcji podniesienia standardów obsługi zdarzeń mogących powodować zagrożenie życia lub zdrowia małoletnich.
W wyniku prac specgrupy opracowany został projekt mający na celu zwiększenie efektywności obiegu informacji jak również podniesienie standardów obsługi tych zdarzeń. Plan pilotażowo zostaje wdrożony w województwie małopolskim oraz opolskim.
Na czym będzie polegał?
We wszystkich jednostkach Policji w Małopolsce (komendy miejskie/ powiatowe oraz komisariaty) przy dyżurce lub recepcji został zamontowany aparat telefoniczny. Osoba, która zgłaszając w jednostce Policji zagrożenie życia czy zdrowia małoletniego spotka się m.in. - z odmową przyjęcia zawiadomienia, opieszałością czy próbą odesłania do innej jednostki Policji, a także zwłoką w podejmowanych przez Policję czynnościach poszukiwawczych czy brakiem kontaktu z prowadzącym sprawę, a tym samym z brakiem wiedzy na temat prowadzonych czynności poszukiwawczych - będzie mogła natychmiast skorzystać z tego aparatu telefonicznego i zadzwonić bezpośrednio do oficera dyżurnego KWP w Krakowie informując o sytuacji (telefon jest dedykowany tylko pod tego typu połączenia i łączy jedynie z oficerem dyżurnym w komendzie wojewódzkiej Policji).
Komenda Główna Policji opracowała także plakat oraz ulotkę z numerami telefonów instytucji i organizacji udzielających wsparcia oraz pomocy młodym ludziom. Kod QR umieszczony na tych materiałach przekierowuje na specjalnie stworzoną stronę internetową, gdzie oprócz informacji zawartych na plakacie został umieszczony opis, z jakimi problemami można dzwonić pod konkretne numery telefonów lub pisać na chacie oraz link przekierowujący na konkretne strony instytucji pomocowych.
Druga strona ulotki zawiera opis przykładowych sytuacji, w których młody człowiek może dzwonić pod wskazane numery telefonów szukając pomocy.
Plakaty oraz ulotki znalazły się już w punktach recepcyjnych, we wszystkich jednostkach małopolskiej Policji.
Plakat oraz ulotki w najbliższym czasie trafią również do małopolskich szkół, będą rozdawane i omawiane podczas spotkań policyjnych profilaktyków z młodzieżą ale także z nauczycielami i rodzicami dzieci.