Fałszywy pracownik banku oszukał mieszkankę Sądecczyzny. Straciła 100 tysięcy złotych
„Ktoś złożył w pani imieniu wniosek o kredyt, żeby go anulować musi pani jak najszybciej wypełnić formularz” – usłyszała mieszkanka Sądecczyzny, do której zadzwonił mężczyzna, podający się za pracownika banku. Zdezorientowana kobieta postępowała zgodnie z poleceniami oszusta, w efekcie tracąc 100 tysięcy złotych.
Kilka dni temu mieszkanka Sądecczyzny odebrała telefon, a rozmówca przedstawił się jako pracownik banku. Poinformował, że ktoś chce zaciągnąć w jej imieniu kredyt na 100 tysięcy złotych i żeby go anulować musi jak najszybciej wypełnić wniosek. Kobieta bardzo zestresowała się tą wiadomością i po zalogowaniu się do bankowości elektronicznej, postępowała zgodnie z otrzymywanymi instrukcjami, nie zwracając uwagi, na to, że… właśnie wypełnia wniosek o przyznanie kredytu na 100 tysięcy złotych! Kiedy otrzymała pokaźny przelew na swoje konto, nadal postępowała zgodnie z poleceniami rzekomego pracownika banku. Tym razem miała wybrać całą kwotę, a później wpłacić ją we wpłatomacie. Tak zrobiła. Pozostało tylko czekać na „potwierdzenie anulowania”. Kiedy mimo upływu czasu jej rozmówca nie dzwonił, zaniepokojona postanowiła wybrać jego numer. Okazało się, że odebrała zupełnie inna osoba, która nie miała pojęcia o całej sprawie, a jej numer telefonu został wykorzystany przez oszusta w ramach tzw. spoofingu*. Wówczas do mieszkanki Sądecczyzny doszło, że padła ofiarą przestępcy i zgłosiła się do miejscowego komisariatu Policji.
Teraz mundurowi pracują nad tą sprawą, a jednocześnie apelują o rozwagę i radzą, jak nie dać się oszukać przez fałszywego pracownika banku:
- Bądź ostrożny w kontaktach telefonicznych z nieznajomymi, nawet rzekomymi pracownikami banku.
- Chroń swoje dane, w tym również numery telefonów.
- Nie instaluj dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej. Czerwona lampka powinna zapalić się, zwłaszcza gdy osoba podająca się za pracownika banku wymaga zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania czy aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego lub pulpitu. W takiej sytuacji rozłącz się i najlepiej z innego aparatu telefonicznego zadzwoń do biura obsługi klienta banku.
- Nie udostępniaj nikomu swoich danych do logowania w internetowym systemie bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku.
- Nie przekazuj kodów BLIK ani nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz.
- Nie otwieraj przesłanych linków, nie znając ich nadawcy ani zawartości.
- Podejrzewając, że ktoś próbuje Cię oszukać, natychmiast powiadom Policję.
*Spoofing telefoniczny, czyli podszywanie się pod dowolny numer lub wyświetlaną nazwę, oznacza, że mimo wyświetlanej w telefonie nazwy (np. mama, Tomek itp.) czy numeru telefonu (np. numeru infolinii banku czy innej instytucji), tak naprawdę dzwoni lub pisze wiadomości zupełnie inna osoba.