Uważaj na oszustów. Fałszywa pracownica banku wyłudziła od sądeczanki 25 tys. złotych
Mieszkanka Sądecczyzny straciła 25 tysięcy złotych po tym, jak zmanipulowana przez rozmówczynię, podającą się za pracownicę banku, przelała pieniądze na wskazane przez nią konto. W ten sposób miała zabezpieczyć swoje oszczędności przed próbą wyłudzenia. Niestety, gdy kobieta zorientowała się, że jest to oszustwo, było już za późno, by zablokować przelewy.
Kilka dni temu do sądeckich policjantów zgłosiła się mieszkanka powiatu nowosądeckiego, która została oszukana przez cyberoszustów. Feralnego dnia kobieta odebrała dwa telefony. Najpierw zadzwonił do niej mężczyzna, który przedstawił się jako pracownik jednego z banków i zapytał czy 38-latka potwierdza wniosek kredytowy. Kiedy zdziwiona sądeczanka odpowiedziała przecząco, od rozmówcy dowiedziała się, że prawdopodobnie ktoś ukradł jej tożsamość i chciał wyłudzić kredyt, dlatego ten zgłosi sprawę na Policję i poinformuje inne banki. Kilka minut później zadzwoniła kobieta, która miała być pracownicą banku, w którym 38-latka miała zgromadzone oszczędności. Rozmówczyni poleciła, by sądeczanka szybko przelała swoje pieniądze na specjalne wygenerowane, bezpieczne konto, którego numer otrzyma przez SMS. „Pracownica” zaleciła wykonanie kilku przelewów, wskazując konkretne kwoty. Po trzeciej operacji 38-latka zaczęła nabierać podejrzeń i poprosiła męża, by zadzwonił na infolinię banku z drugiego telefonu. Niestety wkrótce jej obawy potwierdziły się. Kobieta straciła łącznie 25 tysięcy złotych.
Teraz funkcjonariusze pracują nad tą sprawą, a jednocześnie ostrzegają i apelują o rozwagę.
Poniżej przedstawiamy kilka porad, jak nie dać się oszukać tzw. metodą na pracownika banku:
- Bądź ostrożny w kontaktach telefonicznych z nieznajomymi, nawet rzekomymi pracownikami banku.
- Chroń swoje dane, w tym również numery telefonów.
- Nie instaluj dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej. Czerwona lampka powinna zapalić się, zwłaszcza gdy osoba podająca się za pracownika banku wymaga zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania czy aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego lub pulpitu. W takiej sytuacji rozłącz się i najlepiej z innego aparatu telefonicznego zadzwoń do biura obsługi klienta banku.
- Nie udostępniaj telefonicznie nikomu swoich danych do logowania w internetowym systemie bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku.
- Nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz. Nie podawaj żadnych kodów autoryzacyjnych w przypadku kiedy ktoś do Ciebie dzwoni (niezależnie z jakiego numeru).
- Nie otwieraj przesłanych linków, nie znając ich nadawcy ani zawartości.
- Podejrzewając, że ktoś próbuje Cię oszukać, natychmiast powiadom Policję.