Uważaj na oszustów. Upewnij się komu podajesz kod BLIK
Sądeccy policjanci po raz kolejny apelują o rozwagę i ostrożność w związku z oszustwami tzw. metodą na BLIKa. Trzy dni temu cyberprzestępca oszukał dwie kobiety, podszywając się pod ich znajomą, i prosząc o przekazanie kodów BLIK.
26 października br. mieszkanka powiatu nowosądeckiego zgłosiła się do Komisariatu Policji w Grybowie i poinformowała, że ktoś włamał się na jej konto na portalu społecznościowym, po czym oszukał jej dwie znajome. Cyberprzestępca podszył się pod właścicielkę konta i za pomocą komunikatora rozsyłał wiadomości do jej znajomych z prośbą o udostępnienie kodów BLIK. Tłumaczył, że ma problemy z opłaceniem zamówienia przez Internet, ponieważ w banku jest awaria i szybko potrzebuje pomocy. Dwie kobiety, nie wiedząc, że właśnie korespondują z oszustem, przekazały mu cztery kody i potwierdziły transakcje na łączną kwotę 7 tys. złotych. Wkrótce potem okazało się, że prawdziwa znajoma wcale nie prosiła o kody, a ich pieniądze zostały wypłacone w bankomacie znajdującym się na terenie województwa mazowieckiego.
Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa policjanci radzą:
- stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych – wówczas o wiele trudniej przejąć konto, ponieważ zalogowanie się wymaga potwierdzenia smsem;
- potwierdzać tożsamość osób, które piszą do nas przez internetowe komunikatory i proszą o podanie kodów BLIK – najlepiej od razu zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie połączenia zajmie kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu – a nie oszustowi – przekazujemy pieniądze;
- sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej – przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie;
- chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.