Chciała sprzedać podręcznik na popularnym serwisie ogłoszeniowym. Zamiast zyskać, straciła prawie 5 tys. złotych
Internetowe portale ogłoszeniowe cieszą się ogromną popularnością, a z takiej formy kupna i sprzedaży korzysta coraz więcej osób. Mimo szeregu zalet trzeba zachować szczególną ostrożność, ponieważ cyberprzestępcy czyhają już nie tylko na kupujących, ale także na osoby, które chcą sprzedać swoje rzeczy. Dotkliwie przekonała się o tym nastolatka z Sądecczyzny, od której oszust najpierw wyłudził dane, po czym z konta jej mamy wypłacił 4,7 tys. złotych.
Kilka dni temu, do sądeckiej Policji zgłosiła się kobieta, której nastoletnia córka została oszukana przez kupującego. Dziewczyna wystawiła na sprzedaż szkolny podręcznik w internetowym serwisie ogłoszeniowym, po czym otrzymała wiadomość od osoby zainteresowanej ofertą, z prośbą o możliwość zakupu z dostawą. Rzekomy kupujący przekonywał, że wystarczy tylko kliknąć w link, który przesłał jej w wiadomości na komunikatorze w telefonie. Dzięki temu nastolatka miała w łatwy sposób potwierdzić zrealizowaną transakcję i otrzymać pieniądze. Po tym jak weszła na podlinkowaną stronę, w formularzu uzupełniła wszystkie dane, w tym dotyczące karty płatniczej, na którą rzekomo miały być przelane środki. Kilka godzin później, kiedy mama dziewczyny zalogowała się do bankowości mobilnej zauważyła, że na koncie brakuje pieniędzy. Wtedy okazało się, że nastolatka padła ofiarą oszusta, który będąc w posiadaniu danych z fałszywego formularza, wypłacił z konta 4,7 tys. złotych.
Policjanci radzą, jak bezpiecznie sprzedawać na portalach ogłoszeniowych
Okazuje się, że już nie tylko robiąc zakupy przez Internet, ale i sprzedając musimy zachować szczególną ostrożność i kierować się przede wszystkim rozsądkiem. Aby nie stać się łatwym celem dla cyberprzestępców, gdy sprzedajesz towar:
- dokładnie zapoznaj się z regulaminem (komunikatami i ostrzeżeniami) serwisu ogłoszeniowego, na którym wystawiasz swoje rzeczy na sprzedaż;
- zawsze zwracaj uwagę na otrzymywane wiadomości - czy są napisane poprawną polszczyzną i nie zawierają literówek i błędów;
- negocjacje prowadź w ramach serwisu i nie zgadzaj się na przeniesienie rozmowy na email, telefon czy zewnętrzny komunikator internetowy;
- nie klikaj w żadne linki, które otrzymasz w wiadomościach poza serwisem (np. szczególnie przesyłane za pomocą komunikatorów czy SMS) od osób zainteresowanych kupnem;
- sprawdzaj dokładnie adresy stron, do których zostajesz przekierowany, ponieważ ważny jest każdy znak! – oszuści często w adresie fałszywych witryn zastępują kropki myślnikami lub literę „o” cyfrą zero);
- nie udostępniaj kupującemu kodów BLIK ani nie zatwierdzaj odruchowo transakcji – zawsze dokładnie czytaj smsy i powiadomienia z banku dotyczące potwierdzenia przelewów z wychodzących Twojego konta, jak i operacji z wykorzystaniem kodów BLIK,
- nie ulegaj presji i nie zgadzaj się na żadne opcje proponowane przez kupującego, jeśli nie jesteś absolutnie pewny, jak to działa;
- towar wysyłaj, gdy pieniądze wpłyną już na Twoje konto; nie sugeruj się przesłanym przez kupującego dowodem zapłaty (w tym również potwierdzeniem przelewu bankowego), ponieważ może być sfałszowany.
W przypadku, gdy dojdzie do oszustwa lub jego usiłowania, powiadom o tym Policję.