AKTUALNOŚCI

Oszuści znów uaktywnili się na Sądecczyźnie. Fałszywy policjant chciał oszukać 75-latka. Interweniowała pracownica banku

Data publikacji 24.02.2021

Wczoraj do 75-letniego mieszkańca Nowego Sącza zadzwonił mężczyzna podający się za policjanta. Poinformował, że pieniądze zgromadzone przez seniora w banku są zagrożone i polecił ich wpłatę na subkonto, które zostanie zabezpieczone przez mundurowych. W ten sposób chciał okraść mężczyznę. Starszy pan nie stracił swoich oszczędności tylko dzięki czujności pracownicy banku. Dzisiaj przestępcy próbowali oszukać 77-latka proponując mu udział w policyjnej akcji.

We wtorek, 23 lutego br., do jednego z mieszkańców Nowego Sącza z numeru zastrzeżonego zadzwonił mężczyzna, który przedstawił się jako policjant, podając stopień oraz imię i nazwisko. Poinformował 75-latka, że prowadzi śledztwo dotyczące oszustw bankowych, a jednym z podejrzanych banków jest ten, w którym mężczyzna ulokował swoje oszczędności. Fałszywy mundurowy polecił seniorowi, by natychmiast udał się do swojej placówki bankowej, założył subkonto i przelał pieniądze, co miało zapewnić im bezpieczeństwo. Dalsze instrukcje miał otrzymać już na miejscu. Będąc cały czas w kontakcie przez telefon komórkowy z fałszywym policjantem, zmanipulowany mężczyzna poszedł do banku. Senior był bardzo roztrzęsiony, co wzbudziło podejrzenie obsługującej go pracownicy. Dzięki jej profesjonalnemu podejściu do całej sytuacji, 75-latek nie został oszukany.

Dziś sądecka Policja otrzymała kolejne zgłoszenie dotyczące próby wyłudzenia pieniędzy metodą „na policjanta”. Oszust poinformował 77-latka, że jego pieniądze zgromadzone w banku są zagrożone, że musi je wybrać, a potem się z nim spotkać. Zmanipulowany senior przekonany, że bierze udział w policyjnej akcji, poszedł do placówki bankowej, w której miał ulokowane swoje oszczędności i wybrał gotówkę, tak jak polecił mu fałszywy policjant. Na szczęście nie doszło do przekazania pieniędzy oszustowi, ponieważ tym razem zainterweniowała córka seniora, która wiedząc o podejrzanym telefonie do ojca, powiadomiła sądecką Policję. Patrol pojawił się na miejscu, gdy mężczyzna wyszedł z gotówką z banku.


W związku z tymi zdarzeniami funkcjonariusze apelują do seniorów o ostrożność i rozwagę, a młodych ludzi proszą o informowanie swoich rodziców, dziadków i sąsiadów o sposobach działania oszustów.

Przestępcy, którzy przedstawiają się jako funkcjonariusze często sugerują, żeby dla potwierdzenia ich „policyjnej tożsamości” zadzwonić na numer 997 lub 112, bez rozłączania się. Niestety wybierając numer w trakcie prowadzonej rozmowy ofiara pozostaje cały czas na linii z przestępcą. Poszkodowany jest przekonany, że dodzwonił się na Policję, ponieważ rozmawia wówczas z drugim oszustem, który wmawia mu, że dana osoba (np. kom. Jan Kowalski) pracuje w komendzie i że faktycznie prowadzona jest akcja przeciw oszustom bankowym. Takie „potwierdzenie” wzbudza zaufanie i zachęca do wykonywania poleceń przekazywanych przez przestępców.

W momencie, gdy ktoś podając się przez telefon policjanta będzie żądał od nas pieniędzy należy natychmiast zakończyć rozmowę telefoniczną! W takiej sytuacji trzeba bezwzględnie się rozłączyć i dopiero wówczas wybrać numer 112.

Oszuści do perfekcji opanowali techniki manipulacji, a ich wyobraźnia nie zna granic, dlatego aby nie dać się nabrać fałszywemu funkcjonariuszowi pamiętaj, że:

  • policjanci nigdy nie dzwonią do mieszkańców, by zaproponować im udział w prowadzonych przez siebie działaniach!
  • nie proszą, by zadzwonić na numer alarmowy i potwierdzić ich „policyjną tożsamość”!
  • policjanci nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy, nie odbierają pieniędzy na przechowanie czy do celów prowadzonej akcji, jak również nie proszą o ich przekazywanie obcym osobom!
  • nigdy nie proszą o podawanie haseł i loginów do bankowości elektronicznej czy o przelewanie całych swoich oszczędności na inne konta bankowe!

Jeżeli mamy jakiekolwiek wątpliwości lub nie wiemy, jak zareagować powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich. Wykonanie takiego telefonu pozwoli sprawdzić sytuację i uchroni przed utratą pieniędzy w przypadku próby ich wyłudzenia. Pamiętajmy również, by pod żadnym pozorem nie przekazywać pieniędzy osobom, których nie znamy oraz nie wpuszczać ich do domu czy mieszkania. By wyeliminować niechciane anonimowe połączenia, i tym samym w dużej mierze ograniczyć oszustom możliwość dodzwonienia się na nasz telefon, można skorzystać z usługi oferowanej przez operatorów sieci telefonicznych i zablokować połączenia z numerów zastrzeżonych.

Powrót na górę strony